Aku, dia dan rokok.



Dari jauh sudah kelihatan kepulan asap rokok. Aku dapat lihat dengan jelas susuk badannya dari belakang. Itu dia. Bukan dia lah jika tak ada rokok  di tangan kanannya. Aku tersenyum sendiri terus aku atur langkah kakiku satu-persatu ke arahnya. Aku mencuit bahu kirinya. “Nak rokok sebatang.” Pintaku. Lantas dia menjawab, “Perempuan mana boleh hisap rokok. Bukan mainan kau.” Aku hanya gelak besar dan seloroh berkata, “Aku tak hisap rokok tapi aku suka rokok.” Dia bingkas bersuara, “Suka yang macam mana ? Perempuan pelik.” Aku mendekatinya dan berbisik, “Aku suka rokok macam aku suka kau.” Terus aku kucup pipinya dan beredar dari situ. Dia terpinga-pinga, mukanya kemerahan.

Aku menjerit dari jauh, “Malam ni jangan lupa. Tempat biasa, aku tunggu kau bodoh.”

Malam. Aku menunggu dia. Jam berganti jam, minit berganti minit, langit kian pekat dan gelap, bulan sudah tidak kelihatan. Aku terlena lesu di situ. Ada bisikan halus singgah di telingaku, “Aku minta maaf. Aku tak boleh.” Aku kenal empunya suara itu. Bingkas aku bangun dari tidur, aku melihat sekeliling. Lengang. Kosong. Tak ada siapa-siapa. Mana kau bodoh ? Airmata aku lantas laju membasahi pipi aku. Aku merengek kayak anak kecil, minta dipujuk tapi tiada siapa pun yang muncul. Aku menangis. “Kau janji mahu jumpa aku. Kau janji akan bersama aku. Tapi mana kau? Kau tipu aku.”

“Siapa kata aku mungkir janji?” Bahu kiri aku disentuh lembut. Aku kenal bau itu. Aku toleh ke belakang, ya kau. Kau yang aku tunggu. Lantas kau aku peluk. Menangis lagi aku. Masih bisa aku merasa hangat badan kau itu. Masih bisa aku lihat wajah kau itu. Dan sebenarnya, aku takut untuk terima hakikat satu saat nanti apa yang aku tunggu yakni kau tak akan muncul seperti hari ini. Paling aku takut. Mohon kau hidup untuk aku.

Aku duduk dengan dia. Kepalaku disandarkan pada bahunya. Mulutku tak berhenti bercerita memecah sunyi malam pekat. Dia hulurkan rokok yang sudah separuh dihisapnya, “Nak?”. Aku tolak dan bilang, “Aku dah berhenti hisap rokok. Perempuan mana boleh hisap rokok.” Dia gelak kecil.

Malam jadi saksi. Tentang aku, dia dan rokok.